Capcana
după ”Fuga” de Mihail Bulgakov
Festivalul Național de Teatru, București (2022)
Be Free Fest, Chișinău (2023)
Zilele Teatrului „Matei Visniec”, Suceava (2023)
Scenariul și regie – Petru Hadârcă
Scenografie – Adrian Suruceanu
Pictor costume – Stela Verebceanu
Coregrafie – Cătălina Budu
Selecție muzicală – Petru Hadârcă, Valentin Strișcov
Data premierei:
15 Septembrie 2022
Dramă /
2h 45min
/ Pauză: Da
TNME,
- Sala Mare
Prezentare video
Și toți vorbesc de iubire: Serafima și Golubkov se îndrăgostesc printre ruine și refugiați, generalul Hludov ucide în război din dragoste pentru imperiu, Stalin iubește actorii și pe scriitorul Bulgakov, Bulgakov și Elena se iubesc necondiționat…
„Ideea spectacolului a apărut în contextul discuțiilor despre cultura rusă și despre responsabilitatea autorilor și impactul operelor create asupra mentalităților și formării opiniei sociale, discuții generate de războiul din Ucraina. Consider că nu interzicerea, ci, dimpotrivă, lectura, relectura, însoțite de analize la rece, de discuții și reflexie pe detalii, ne-ar ajuta să înțelegem ce se întâmplă astăzi și poate am înțelege de ce s-a ajuns din nou la confruntarea dintre două lumi, dintre două modele atât de diferite de organizare a vieții și societății. Pentru un exercițiu de acest fel am ales soarta și opera lui Mihail Bulgakov. După revoluția din 1917, Mihail Bulgakov a rămas în Rusia Sovietică. N-a fost alegerea sa: din cauza că era bolnav de tifos și se afla stare de inconștiență n-a apucat să se refugieze peste hotare, unde au plecat frații și surorile sale. Când și-a revenit, a regretat că a ratat această șansă și a încercat să se adapteze, să se integreze în viața propusă de regimul bolșevic. După mai multe tentative de a obține un pașaport pentru a pleca peste hotare și după mai multe interdicții de publicare, Bulgakov adresează scrisori conducerii statului sovietic, solicitând permisiunea de a pleca din țară. Spre stupoarea sa a fost contactat prin telefon de însuși Stalin. Bulgakov n-a avut curajul să repete rugămintea la telefon. S-a lăsat sedus de oferta lui Stalin de a deveni dramaturgul Teatrului de Artă din Moscova. De această dată a fost o alegere conștientă. Care au fost consecințele pentru destinul personal al intelectualului Bulgacov, cum s-a răsfrânt în textele sale și în ce măsură ne oferă o cheie de răspuns întrebărilor care planează asupra noastră la o sută de ani distanță – încercăm să lansăm o discuție prin această versiune scenică, intitulată „Capcana” după piesa „Fuga” de Mihail Bulgakov.” Petru Hadârcă.
DISTRIBUȚIA
mihail afanasievici bulgakov
elena sergheevna bulgakova
serghei pavlovici golubkov
serafima vladimirovna korzuhina
roman valerianovici hludov
grigori lukianovici cearnota
liuska
paramon ilici korzuhin
vlădica, besprințipnâi, tihii, arkadiev
gurin, baev, un donjuan
comandantul suprem al armatei
fedia, cavaleristul
ania, dansatoarea superbă
paisie, antoin
arturka, șeful gării, vecinul
nicolaevna, vecina
krapilin
vecina 1, gândacul năsturel
vecina 2, gândacul perla neagră
secretara din teatru, gândacul baba cloanța
maria konstantinovna, gândacul ienicerul
pavlic
Mircea Onică
CRONICI
Emilian Galaicu-Păun
Corina Moisei-Dabija
Maria Pilchin
Alina Maer
Emilian Galaicu-Păun
A doua zi după încheierea celei de-a VII-ea Reuniuni a Teatrelor Naționale Românești din Chișinău (15-28 septembrie curent), la Teatrul Național Mihai Eminescu din capitală s-a jucat spectacolul Capcana, după piesa lui Mihail Afanasievici Bulgakov (15 mai 1891, Kiev – 10 martie 1940, Moscova) Fuga și jurnalul ultimei soții a scriitorului, Elena Sergheevna Șilovskaia (1893 – 1970). Nu a fost chiar o premieră, fiindcă spectacolul s-a jucat în prima zi a festivalului, pe 15 septembrie. Altfel spus, Capcana inaugurează cea de-a 101-a stagiune a Teatrul Național Mihai Eminescu, ceea ce echivalează cu un Manifest artistic & intelectual al lui Petru Hadârcă, regizorul spectacolului & directorul teatrului. „Cum adică, să montezi un scriitor rus atunci când tocmai Rusia a dezlănțuit un război în Ucraina?!”, și-o fi spus unii. Amintesc că Mihail Bulgakov e originar din Kiev, iar lucrul cel mai important este că și autorul de limbă rusă a Fugii se numără printre victimele regimului sovietic (pe care l-a înfățișat în Inimă de câine), chiar dacă nu și-a sfârșit zilele în GULAG. (În paranteză fie spus, lista poeților, romancierilor, pictorilor, oamenilor de artă ruși & de diverse naționalități din URSS pieriți în malaxorul stalinist e nesfârșită – cu nume mari, din toate domeniile creației: Osip Mandelștam, Vsevolod Meyerhold, Daniil Harms, Isaac Babel ș.a.m.d.) Or, opțiunea pentru un text de Bulgakov, montat pe scena Naționalului din Chișinău, constituie răspunsul regizorului nostru la teatru de război ucrainean.
Spectacolul începe cu bine cunoscutul telefon al lui Stalin, în miez de noapte, care-l ia pe nepregătite pe Mihail Afanasievici (jucat de Alexandru Leancă), la acea oră pus la index, cu mai multe spectacole scoase din repertoriul MHAT-ului. Același telefon al lui Stalin va răsună și pe final, doar că de data asta răspunde soția (văduva, de fapt!) scriitorului, Elena Sergheevna (jucată de Diana Decuseară). Între aceste două telefoane nocturne (nu cumva insomniacul Stalin era, nici mai mult, nici mai puțin, cucuveaua URSS-ului?!), drama personajelor din Fuga bulgakoviană, prinse în capcana istoriei – n-o să repovestesc aici piesa, o cunoașteți cu toții. Remarc însă jocul actoricesc magistral pe care-l face Emil Gaju în rolul lui Roman Hludov, dar și duetele generalul Cernota (Anatol Durbală) și Liuska (Angela Ciobanu), nu în ultimul rând (ba chiar cu asupra de măsură): Serghei Golubkov (Alexandru Pleșca) & Serafima Vladimirovna (Corina Rotaru). Alte prezențe memorabile – cea a lui Paramon Corzuhin (Ion Mocanu), cea a șefului de gară (Petru Oistrih), cea a administratoarei de la MHAT (Doriana Zubcu-Mărginean), cea a dansatoarei în roșu (Olesea Sfeclă)… Și, sigur, e de neuitat scena cu masa luuuuuungă, la un capăt al căreia se află comandantul armatei albe (Dan Melnic), la celălalt Roman Hludov. Brusc, războiul civil din Fuga lui Bulgakov rimează cu războiul lui Putin, din Ucraina zilelor noastre.
Las pe seama criticilor de teatru, câți vor mai fi rămas la noi, să se pronunțe profesionist & în termenii meseriei despre acest spectacol care, pe mine unul, m-a emoționat & m-a cucerit din prima (ceea ce înseamnă că voi merge și la a cincea, și la a zecea reprezentare). Noua stagiune a Teatrului Național Mihai Eminescu a început cu brio, s-o țină tot așa!
Emilian Galaicu-Păun
Corina Moisei-Dabija
Dacă ar fi o definiție vizuală a jocului dramatic clasic, atunci aceasta ar fi conectată inerent Teatrului Național „Mihai Eminescu”. De fiecare dată când obosesc de interpretări sofisticate, neordinare și conectate la viziuni protestante, revin aici, locul în care teatrul basarabean își rămâne fidel.
După aproape trei ani de când nu am mai mers la teatru, am ales să vizionez noua piesă „Capcana”, în regia lui Petru Hadârcă și mare mi-a fost mirarea, dar și plăcerea să fiu parte dintr-un spectacol curajos, formidabil, pentru care e nevoie de o deschidere și de o percepție istorică de amploare.
Haideți deci să adăugăm puțină contextualitate celor văzute, astfel încât să vă convingeți că merită să mergeți la această piesă tragi-comică. „Capcana” este o adaptare a nuvelei „Fuga” de Mihail Afanasievici Bulgakov, deci e o dovadă de mare curaj să pui în scenă o piesă rusească în vremurile când tot ce rus sau slavon se pune la zidul rușinii (mă refer aici la campaniile de demonizare în rândul cititorilor a literaturii ruse clasice și contemporane).
Piesa „Fuga”, în originalul lui Bulgakov, expune experiența dezertării ultimelor rămășițe din Armata Albă, în perioada Războiului Civil din Imperiul Rus, o etapă istorică care într-un final duce la instaurarea puterii bolșevice. Se pare că la baza acestei piese stă experiența celei de-a doua soții a lui Bulgakov, Liubovi Belozeorskaia, care, în perioada acelor ani, fugise împreună cu primul său soț în Constantinopol.
Adaptarea în scenă a piesei a dat naștere experimentului dramaturgic „Capcana”, pe care, trebuie să recunosc, am urmărit-o cu sufletul la gură. Practic, regizorul reușește să unifice două planuri secvențiale: originalul nuvelei și partea diaristă a experienței lui Bulgakov. În cele trei ore de spectacol, urmărim destinul Serafimei Korzuhina, o femeie de înalt funcționar din aristocrația rusă, a profesorului docent Golubkov, îndrăgostitul iremediabil, a fostului general al albilor, kazahul Cernota și a soției sale Liuba, precum și a fostului general Hludov. Între derularea acestei istorii se desfășoară trăirile deloc ușoare ale lui Bulgakov și ale soției sale, cea care îl inspiră și îl ajută să se mențină pe linia plutirii în vremuri echivoci.
Întreaga piesă se menține pe dilema bine – rău. Cine e cu adevărat bun? Pentru cine s-a jertfit Iisus (unul dintre personaje vorbește despre Serafima ca fiind exemplul omului bun pentru care s-a înfăptuit jertfa divină)? Noi, spectatorii, suntem puși în fața înțelegerii dogmatice a scriiturii lui Bulgakov, care este pus și el, la rândul său, în fața unui zid de reticență și de judecată. Se va vinde oare tiranului de la Kremlin? Își va păta mâinile cu sângele ideologic al roșilor doar pentru a-și garanta existența și bunul trai?
Nu primi o definiție clară a bunătății, ci mai degrabă vedem cum dorința avară de putere poate ispiti pe oricine. „Măreția Imperiului”, „supremația poporului rus” – toate devin o punte spre pierzanie pentru Albi.
Mi se pare relevant să subliniez faptul că această piesă dramatică impune o atenție sporită față de detalii, deoarece regizorul a ascuns diferite linii fine spre aluziile contemporaneității. Devenim parte dintr-un soi de retrospectivă spre ceea ce a fost și ceea ce avem. „Capcana” este o metaforă a actului de creație, în care scriitorul trebuie să decidă dacă devine instrumentul propagandei aidoma celor care dictează regulile pe frontul de război. Linia fină de demarcație între păcat și virtute pare să se șteargă.
Se cuvine să menționez prestanța impecabilă a actorilor implicați în această piesă, or Anatol Durbală în rolul generalului Cernota a fost absolut superb, stârnind hohote sănătoase de râs, iar Diana Decuseară, cea care a interpretat rolul consoartei lui Bulgakov, a intrat covârșitor în pielea și trăirile personajului său. Costumele, decorurile și muzica atent aleasă au dat textură istoriei, transpunându-ne în acele vremuri și amintindu-ne despre stilul acelui timp.
Reiterez astfel faptul că trebuie să vedeți piesa „Capcana”, deoarece e o împletire de simboluri, idei, figuri într-o narațiune dramatică și comică, pe alocuri, de zile mari. Este genul de experiență teatrală impresionantă și remarcabilă, tristă și veselă, într-o antiteză perfectă.
Corina Moisei-Dabija
Maria Pilchin
Ce să facă generalul și soldatul rus?
Cum să trăiască mai departe intelectualul din Rusia?
Scriitorul și totalitarismul, poate exista o prietenie între ei?
Spectacolul „Capcana” după Mihail Bulgakov, în regia lui Petru Hadârcă, readuce în scenă un mare autor rus și o temă eternă: tiraniile și destinele umane.
Rușii albi la Constantinopol, Paris, Madrid. Între demnitate și mizerie, între dorul de casă, nostalgia zăpezii și frica de bolșevici. Visele și nălucile imperiului. Individul care își sacrifică viața în numele fantasmelor imperiale. Fuga din Crimeea înspre Turcia și alte spații. Fuga de comisarii roșii, dintr-o lume care apune înspre o lume în care vei fi un neadaptat.
Trebuie să recunosc că prima parte a spectacolului mi-a provocat un rău fizic, am simțit cu epiderma războiul, urletul lui, fumul, m-a durut acea lume beligerantă, nebună, sărită din axul existențial. Ei fug de război, de armata roșie, de sine.
Fuga de sine este cea care m-a interesat cel mai mult în acest spectacol. Fuga gândacilor de bucătărie la curse este o fugă kafkiană a absurdului. Dacă fugi, nimerești în capcana lumii în care ajungi: incertitudine, sărăcie, declasare, prostituție. Dacă rămâi, cum a făcut-o Bulgakov, e capcana unei țări cu domiciliul obligatoriu din care nu vei ieși, căci pașapoartele se dau la porunca tovarășului Stalin.
Alexandru Pleșca m-a încântat în rolul profesorului universitar care fuge din propria țară de frica armatei roșii, dar și mânat de iubire. Un rol jucat altfel, un alt Alexandru Pleșca, jucat cu multă vibrație, trăire, ca o efigie a scriitorului Bulgakov pe care îl joacă Alexandru Leancă. Corina Rotaru este actrița care e promițătoare în primul rând prin faptul că știe deja să se transfigureze, să devină împreună cu personajul său. Din ființa muribundă crește o fire puternică, acolo la rampă. Este ceva în ea care comunică cu personajul Dianei Decuseară, Elena Bulgakova. Diana joacă în forță, cu măiestria ei dintotdeauna, știind să configureze drama existențială și cea socio-politică care îi conține.
Personajul detonant al reprezentației este cu siguranță Anatol Durbală. El umple scena. Generalul Cernota pe care îl joacă aduce acolo toată dimensiunea tragicomică pe care o trăiesc fugarii. Statutul lor, noblețea și demnitatea sunt strivite de foame, sărăcie și mizerie. Generalul în izmene este o imagine de râsu-plânsul. Dar ce apariție briantă la finalul spectacolului! Această capacitate a lui Durbală de a se transforma, de a deveni altul este fascinantă!
Doriana Zubcu-Marginean extraordinară în rolurile ei de birocrată, șef comunist sau cață de mahala. E o actriță care creează adicție, o aștepți să revină.
Angela Ciobanu este actrița care te copleșește prin capacitatea ei de a fi dramatică și, totodată, prin felul ei de a juca, de a rosti replica, de a fi acolo trup și suflet, de a induce o stare în care înțelegi că acuși vei râde alături de ea. Ea rostește de pe scenă marele adevăr că dragostea pentru război îi nimicește mereu pe ruși.
Ion Mocanu e și el actorul care amuză, el știe să te facă să empatizezi cumva cu personajul lui, înțelegându-i, în același timp neajunsurile umane. Ministrul corupt, care reușește să își scoată toate averile în Occident din Rusia de după 1917 este o întruchipare reușită a tot ce înseamnă delapidare și interes propriu.
Emil Gaju a adus în scenă toată alienarea și ura războiului. Omul care dă ordine să fie spânzurați soldații nu poate rămâne normal. Nebunia lui este despre război ca agent al antiumanului și al dezumanizării.
Petru Oistric a reușit să redea în jocul său acea tragedie umană în care omul războiului își aduce nevrozele în cotidianul postbelic, în violența din familie, în relația cu cei apropiați. El „o bate pe nevastă, căci o iubește” și pyblicul comunal asistă la această dramă, el, acel Pater familias, care era să fie spânzurat de albgardiști într-un trecut al său când era șef de gară.
Dan Melnic este actorul care l-a jucat inspirat pe comandantul suprem al armatei, amintindu-ne prin anumite asociații corporale și de mobilier pe Putin.
Olesea Sveclă, o tânără actriță frumoasă și cu miză. Cred că în cazul ei toate abia urmează. Are potențial, carismă și vitalitate.
Întreaga echipă de actori au constituit un corp comun performant.
Spectacolul s-a produs în premieră, are nevoie de rodaj artistic, de o suprafinisare care vine cu timpul și cu efortul continuu al noilor reveniri pe scenă.
Maria Pilchin
Alina Maer
Oricând „viaţa îţi poate fi schimbată în câteva clipe de către oameni care nici nu te cunosc…”. Oricând viața îți poate fi schimbată de un telefon. Oricând marea istorie poate intra cu bocancii plini de noroi în mica ta istorie. Oricând destinele pot fi jucate la ruleta rusească sau la un chemin de fer, fără a ști care este cifra câștigătoare. Unori te salvează fuga. Fuga de rău, de putere, de moarte, o fugă haotică în care te împleticește în amintiri, te împiedică în propriile limite, te ciocnește de propriile orgolii. O fugă mută care te înmpotmolește în mocirla istoriei precum un iepure șchiop în capcana unui vânător abil. Nu mai poți să scapi, oricât te-ai zbate, adevărul din tine se scurge încet, lăsându-te un schelet caraghios stors de visuri. Unde să fugi? De ce să mai fugi? Capcane, peste tot capcane și vuiet de moarte.
Așa te cuprind spaimele și memoria face salturi în trecut ca lovită de bombe bine ferecate într-un subconștient colectiv. „CAPCANA”, spectacolul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău în regia lui Petru Hadârcă după Mihail Bulgakov pornește de la un fapt istoric: Bulgakov îi va scrie lui Stalin celebra scrisoare manifest din 28 martie 1930 în care își va face portretul onest, acuzând cenzura de incompetență și demonstrând neapartenența sa politică, singurul său scop fiind creația. Exprimându-și două dorințe, aceea de a fi lăsat să plece sau, dacă nu se poate, de a fi angajat la Teatrul Dramatic de Artă ca regizor secund. Urmează celebrul telefon al lui Stalin și obsesia unui dialog cu dictatorul, dialog care niciodată nu va avea loc. Acest prim fir narativ se îmbină cu al doilea, povestea descrisă în piesa „FUGA” piesă ce evocă perioada între 1918 și 1920 când în Rusia a avut loc marele razboi civil, între „albi” și „roșii” și este inspirată din povestea celei de-a doua soții a lui Bulgakov, Liubovi Belozeorskaia, care fuge cu primul său soț la Constantinopol, părăsind definitiv Rusia cucerită de„roșii” .
Regizorul Petru Hadârcă unifică fluid și elegant cele două fire narative, subiectul nuvelei și povestea reală a scriitorului Bulgakov, astfel că în trei ore de spectacol planurile se succed și se întrepătrund firesc, nu derutează spectatorul, dimpotrivă, îi dă timp de respiro și de reflecție. O scenă în care personajul Bulgakov își privește melancolic personajele create părăsind scena, Rusia, lumea are o mare încărcătură emoțională. Prin fața spectatorilor defilează la propriu și simbolic Serafimei Korzuhina, soție de ministru din aristocrația rusă, un profesor îndrăgostit și rupt de realitate- Golubkov, generali ai„albilor”- Cernota și Hludov, Liuba generăleasa, mujici, prostituate, un freamăt continuu întrerupt de scene învăluite în lumină dintre Bulgakov și soția sa.
Decorul imaginat de Adrian Suruceanu este apăsător, are consistența morții absurde și culoarea fricii. În spatele scenei o roată a norocului luminată felurit este prinsă într-un construct dur, cu aspect de cazemată, închisoare, biserică, în funcție de imaginile proiectate inspirat, de jocul luminilor și al umbrelor. Câteva obiecte de mobilier, o masă lungă, un pian emană căldura interiorului, contrastând cu răceala vastă și gri din celălalt plan. Costumele concepute de Stela Verebceanu sunt cusute în firul temporal și geografic al acțiunii, din materiale dure, aspre, în culori posomorâte, par poveri pe umerii personajelor. În contrast, personajele din planul casei Bulgakov poartă veștminte elegante, ușoare, în culori deschise ce par surse de lumină și de bucurie.
Te captivează dimensiunea spectacolului, amploarea scenelor și ritmul lor, mesajul acestuia, în sensul că luciditatea și efervescența proceselor psihice nu te îndepărtează nici de emoția estetică, nici de avalanșa de sentimente ce te copleșeșc scenă după scenă. Spectacolul aduce pe scenă mulți actori într-un real dialog între generații concretizat prin jocul realist, asumat, nimic tărăgănat, totul cu seriozitate și concentrare. Apreciem un joc în unitate stilistică, fără disonanțe, cu scene de grup coerente și partituri individuale integrate în mesajul colectiv. Într-o ordine pur aleatorie voi aminti:
– forța scenică aparte, noblețea chipului, frământările duse la granița nebuniei, prin renunțarea la masca epoleților, armei, uniformei și puterii toate în personajul interpretat de Emil Gaju – Roman Valerianovici Hludov;
– interpretarea gradată, transformările interioare, conturarea ușor caricaturală de la început în echilibru cu umanizarea sa din final a lui Anatol Durbală în Grigori Lukianovici Cearnota ;
-sensibilitatea, inefabilul, ludicul din personajul Serafima Vladimirovna Korzuhina prin jocul Corinei Rotaru;
– Angela Ciobanu, ce compune cu temperament o Liuska aprigă, senzuală, cu tărie în replici și privire, fără exagerări expresive;
– Alexandru Pleșca, Serghei Pavlovici Golubkov, mereu distrat, mereu anapoda, crezând în iluzoria sa libertate de acțiune, permanebt într-o atitudine ce transmit promisiunea de fericire; plecarea, revenirea, bucuria, renunțarea, regăsirea le trăiește credibil, copilărește într-o luptă inegală cu brutalitatea istorie;
– Ion Mocanu în Paramon Ilici Korzuhin, licheaua desăvîrșită, expert al trădării și lingușirii, cu ochii mijiți, fără să își privească în ochi partenerul de dialog, mereu aplecat,umil, alunecos;
–Dan Melnic excelent în Comandantul suprem al armatei, el nu întruchipează doar o tipologie, ci conţine în personajul lui absurdul unei mărețe instituții, o bucată de istorie care se repetă, mereu se repetă la o masă lungă și goală de rațiune și sentimente;
-Doriana Zubcu-Mărginean, Secretara din teatru, efigia ipocriziei sub masca bunăvoinței, cascade de zâmbete false și grimase de ură;
În roluri de mai mică întindere, dar cu aceeași virtuozitate și responsabilitate am admirat pe Valentin Zorilă – Gurin, Baev, Un Donjuan, Igor Babiac – Fedia, Cavaleristul, Olesea Sveclă – Ania, Dansatoarea, Mihai Zubcu – Paisie, Antoine, Petru Oistric – Arturka, Șeful gării, Vecinul, Anișoara Bunescu – Nicolaevna, Vecina, Vladislav Ropot – Krapilin. Și pe micul Mircea Onică în Pavlic.
Unică, originală, plină de tâlc, metafora gândacilor! Gândacii istoriei, gândacii sufletelor bolnave și găunoase mișună peste tot, ies de pretutindeni, se înmulțesc, se vor înmulți și vor mușca din oameni, inimi, conștiințe, vor zdrențui destine și idealuri în colcăiala lor puturoasă. Într-o coregrafie de impact, în costume inspirate, Rusanda Radvan – Vecina 1, Gândacul Năsturel, Draga-Dumitrița Drumi – Vecina 2, Gândacul Perla Neagră, Ana Tkacenko – Maria Konstantinovna, Gândacul Ienicerul, Doriana Zubcu-Mărginean.
Am lăsat la final superbul cuplu (în istorie, în scenă) Alexandru Leancă – Mihail Bulgakov, Diana Decuseară – Elena Sergheevna Bulgakova. Scenele în care apar se încarcă de lumină, o lumină țâșnită din iubirea lor, din preaplinul minții și al sufletului. Pe chipul dramaturgului ostracizat în propria casă vezi, până la finalul spectacolului cum speranța puerilă se duce în durere și disperare. O viață trăită într-o lume în care nu pare să-și fi găsit locul niciodată. Doi oameni frumoși rătăciți în propria viață, izolați în propria țară, inadaptați în propriul timp se refugiază în notele unu pian și plătesc scump decența unei existențe aparent tihnite. .
„Am nevoie să văd lumea”a strigat în van Mihail Bulgakov! „Trebuie să vă reamintiți lumea, timpul, așa cum au fost!”, pare a fi strigătul spectacolului, pentru că libertatea este încă iluzorie, iar gândacii și-au depus ouăle peste tot. „Literatura bună presupune o națiune fără granițe” scrie Salman Rushdie. Un spectaol de teatru bun presupune o umanitate fără identități rigide. Țârâitul telefonului este lugubru, pentru cine sună? Pentru cine bat clopotele? Pentru tine, pentru mine bat, pentru noi toți.