Poștal aniversar-lansat cu ocazia împlinirii a 100 ani de creație

02 Martie 2021
Un întreg poștal aniversar a fost lansat cu ocazia împlinirii a 100 ani de creație a Teatrului Național “Mihai Eminescu”.

Cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la fondarea Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Romfilatelia a introdus în circulație întregul poștal aniversar, sub egida „Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău – promotor al limbii și culturii române”. În ilustrarea plicului sunt surprinse trei personalități ale scenei teatrului și filmului: Eugeniu Ureche (1917-2005), Valeriu Cupcea (1929-1989) și Costache Antoniu (1900-1979). Ei reprezintă trei generații de actori prin care teatrul și cultura română s-au afirmat și dezvoltat în spațiul de la est de Prut.
Ne exprimăm gratitudinea și recunoștința, doamnei Cristina Popescu, director general Romfilatelia, și membrilor echipei de lucru și de creație: Luminița Toncu, Mihaela Stănescu și tuturor celor care au colaborat în acest proiect, pentru implicare, creativitate și promptitudine. Mulțumim Romfilatelia pentru acest exemplu de prețuire și cultivare a memoriei oamenilor de artă, celor care s-au dedicat promovării limbii și culturii române.
Absolvent al Conservatorului de Artă Dramatică din Iași, Costache Antoniu, a fost actorul Teatrului Național din Chișinău în perioada 1926-1935. Anume aici a cucerit admirația publicului realizând roluri memorabile. Înainte de a deveni celebru pe scena Naționalului de la București în rolul Cetățeanului turmentat din Scrisoarea pierdută de Caragiale, Costache Antoniu a fost ovaționat în acest rol mai multe stagiuni la rând de publicul de la Chișinău, care îl adora și venea la spectacolele în care era distribuit. Talentul său a strălucit apoi timp de mai multe decenii pe scena Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București. Distins cu titlul de Artist al Poporului, în perioada 1955-1970 a fost rector al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București.
Absolvent al Conservatorului „Unirea” din Chișinău în 1938, discipol al celebrei actrițe Maria Cosmacevscaia (societară clasa I-a a Teatrului Național din Chișinău), Eugeniu Ureche s-a angajat, în anul 1940, împreună cu alți opt actori de la fostul Teatru Național din Chișinău, la Teatrul Sovietic Muzical-dramatic moldovenesc din Chișinău. În 1950 a fost distins cu Premiul Stalin, în 1952 a montat pe scena Teatrului moldovenesc din Chișinău, O scrisoare pierdută de I.L.Caragiale, în care l-a interpretat pe Cetățeanul turmentat. Prin rolurile sale, realizarea lor conceptuală, prin rostirea românească, prin tehnicile interpretative asumate conștient, prin opțiunea pentru un anumit repertoriu în recitalurile de poezie, Eugeniu Ureche a întruchipat continuitatea tradiției artei teatrale românești pe scena teatrului moldovenesc sovietic de la Chișinău. Prin arta sa interpretativă a contribuit la păstrarea, dezvoltarea și difuzarea imaginilor și bunurilor imateriale care au asigurat identificarea etnică și culturală a românilor de la est de Prut, iar cultura română a avut continuitate în acest spațiu inclusiv grație activității de creație a lui Eugeniu Ureche.

Absolvent al Școlii de Artă Teatrală din Leningrad (școală pe care o absolvise și Maria Cosmacevscaia, înainte de revoluția din 1917, atunci când orașul se numea Sankt-Petersburg) Valeriu Cupcea a fost actorul și regizorul preocupat de rostirea și cultivarea limbii române (numită pe atunci moldovenească). El a adus în luminile rampei mai multe personaje și texte din autori români printre care Eminescu de Mircea Ștefănescu (1966), Tache Ianche și Cadâr de Victor Ion Popa (1960), mai multe piese de Vasile Alecsandri: Fântâna Blanduziei (1967), Iașii în carnaval (1969), Două fete și-o neneacă (1971), Sânzeana și Pepelea (1982). A rămas un nume de legendă în memoria publicului prin interpretarea rolului lui Eminescu în spectacolul omonim de Ștefănescu, care a avut un impact puternic în procesul de identificare culturală și națională.