Bucuresti si Iasi

Turneul Teatrului Național "Mihai Eminescu" la București și Iași

În continuarea acţiunilor răsunătoare din perioada 2014-2016, Teatrul  Naţional „Mihai Eminescu” a organizat,  între  19 şi 27 ianuarie 2016, un nou turneu în România, în cadrul proiectului  „Teatru Românesc  la  Bucureşti, Iaşi și Chişinău”. Spectatorii din Țară au avut ocazia de a savura trei din cele cinci premiere produse în decursul ultimului an de Teatrul Național „Mihai Eminescu”.
 
În zilele de 20, 21 și 22 ianuarie 2017, Teatrul Național “Mihai Eminescu” din Chişinău a reprezentat trei producții de succes pe scena Sălii Studio a Teatrului Național Ion Luca Caragiale din București, după cum urmează:
 
Aveți ceva de declarat? de Georges Feydeau, în regia lui Petru Hadârcă, o comedie spumoasă despre anonimi, impostori, gelozie și focuri hilare de dragoste rănită. Un spectacol care nu îți dă răgaz de gândire, ci doar poftă pantagruelică de râs!
 
Casa Mare de Ion Druță, în regia Alexandru Cozub, este o… casă ceva mai aparte şi mai sensibilă. Casa Mare simbolizează colțișorul sufletului unde își păstrează omul ce are mai curat și mai nobil. Cu o încărcătură profund poetică, capodopera lui Ion Druță, Casa Mare, reprezintă totodată un simbol al fericirii și al deznădejdii, într-o frumoasă poveste de dragoste.
 
În ochii tăi fermecători, după Gib Mihăescu, în regia lui Alexandru Vasilache, ne povestește despre erotica obsesivă ce animă opera lui Gib Mihăiescu, contrastând, în ritm de tangou şi romanţă, între senzual şi spiritual.        
 
Aceleași spectacole de succes s-au jucat  și la Iași, in Sala Mare a Teatrului National ”Vasile Alecsandri”, pe 24, 25, și 26 ianuarie.

De asemenea, pe 22 ianuarie la București în cadrul conferinței „Documentele – o putere imbatabilă în fața speculațiilor istorice (Teatrul Național din Chișinău – edificarea unei instituții de cultură românească în temeiul actului Unirii de la 1918)” au fost lansate cele două volume descriind adevărata istorie a Teatrului Național din Chișinău. Este vorba de „Geneza Teatrului Național din Chișinău: 1818–1960” de Iurie Colesnic și „O cronică a Teatrului Național Mihai Eminescu din Chișinău: 1918–1930” îngrijit de regizorul și actorul Petru Hadârcă, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu”.

Chronicles: 

Nostalgii interbelice - Cronică de teatru de Doina Papp(Revista Teatrală Radio, 26 Ianuarie 2017)

Teatru românesc la Iaşi şi Chişinău - de Dana Țabrea (Ziarul de Iași, 28 Ianuarie 2017)

Teatrul Național din Chișinău la București de Candid STOICA (Viața Medicală nr.5, 10 Februarie 2017)

Fermecătorul, dar uitatul romancier Gib Mihăescu, minunat debut pe scenă la… Chișinău! de Mircea M. Ionescu (Revista Taifasuri, 2 Februarie 2017)

…Figură reprezentativă în literatură română, chiar dacă a părăsit Viața la doar 41 de ani, romancierul Gib Mihăescu a cam fost uitat. Rămân să redea o epocă și frământările ei, misterele feminine, cărțile lui de mare succes  (interzise, o vreme!) “Rusoaica”, “Grandiflora”, “Zilele și nopțile unui student întârziat”, “Donna Alba”, scrise într-un interval scurt (1928-1935-anul dispariției sale).

A cochetat și cu teatrul, dar n-a lăsat decât un volum (“Pavilionul cu umbre”, titlu care, înpreună cu piesa scurtă “Criză la barou” au apărut la Teatrul Național Radiofonic). Adevăratul debut de dramaturg, cel pe scenă, a avut loc la…123 de ani de la nașterea sa. S-a produs de drept  la Teatrul  Național “Mihai Eminescu”  Chișinău (unde Gib Mihăescu a fost consilier artistic!) și de fapt la Naționalul din București, acum două săptămâni, cu prilejul aplaudatului turneu al teatrului basarabean. Debutul s-a numit “În ochii tăi fermecători” (titlul unui cunoscut tangou al vremurilor trecute aparținând ilustrului Cristian Vasile) și a însemnat remarcabila dramatizare a unor romane și nuvele realizată de valorosul regizor basarabean Alexandru Vasilachi. El a creat o splendoare de spectacol, tulburător, chiar  mistuitor, în care aerul acelor vremuri grele, de după Primul Război Mondial, sunt superb redate prin desenul scenic de maestru, fiorul, forța fiecărei scene, decorul sugestiv, nemuritoare melosuri ale unor compozitori vestiți (Moscopol, Botez) și jocul admirabil al întregii trupe.

…Acțiunea se petrece pe malul românesc al Nistrului, în bordeiul locotenentului Ragaiac (în realitate, se spune, Gib Mihăescu), în preajma unui cabaret, unde se speră și se moare sub furia roșie ce vine de la bolșevicii care au făcut un veritabil cimitir pe fundul Nistrului. În acest climat, erotica obsesivă a operei lui Gib Mihăescu, contrastul dintre senzual și spiritual, adulterele-n ritm de tangou fac, prin măiestria lui Alexandru Vasilachi, un exceptional spectacol de teatru, cu scene de grup  memorabile, două dintre ele amintind de “Cina cea de taină”, în care Petru Hadârcă (boierul Manaru), Ghenadie Gâlcă (notarul Zambiloiu), Alexandru Pleșca (negustorul Luncescu) și Anatol Durbală (moșierul Ignătescu) sunt de un umor debordant, fâcând sala să  râdă cu lacrimi. Minunată și Silvia Luca, în fermecătoarea Evanghelina, “rusoaica” din Odesa care cântă la vioară și dansează, fidelă stâpânului Serghii, ex-ofițerul din armata roșie care-și duce traiul în Basarabia aruncând cuțite la circ (incredibilă, în acest sens, performanța lui Ion Mocanu). Laude și pentru Angela Mocanu, cântăreața de la cabaret, Alexandru Leancă (Ragaiac), Victor Nofit (Iliad), Petru Oistric (Mărunțache), Nicu Suveică (Gorunescu), Iurie Radu (Năsturaș) etc. Aș spune că, în acest Spectacol de excepție, întreaga trupă a Naționalului din Chișinău s-a autodepășit, iar Silvia Luca și Petru Hadârcă au reușit, cred, rolurile carierei (de până acum!). Un super-spectacol ce trebuie să mai vină la București, poate în FNT