SPECTACOL

Balamucul Vesel

de S.T. Burke

Regie și scenografie: Petru Hadârcă
Costume: Victoria Moldovanu
Aranjament muzical: Serghei Racenco, Vadim Buinovschi
Coregrafie: Dumitru Tanmoșan

 

Premiera: 20, 21 ianuarie 2018
Durata spectacolului: 2h 15min / Pauză: Da

 

VIDEO Prezentare

Undeva, într-o cetate  aflată de veacuri în calea răutăților, coajă de nucă săltată de valuri , se întâmplă lucruri ciudate și aparent fără sens: viața părea cenușie, mahmură, lipsită de minuni, majoritatea locuitorilor împăcându-se cu o asemenea stare de lucruri.

Și atunci pe Conducătorul Revoltei Permanente, visându-se  veșnic imuabil, înconjurat de un stol gălăgios de consilieri și gardieni, îl trăsnește ideea că pentru a câștiga și mai mult iubirea maselor, e nevoie de mister, de un Erou sacrificabil…
 
Împotriva legilor firii, Lupii se înfrățesc cu Mieii, Caprele și Verzele joacă torontoiul. Din peisaj nu lipsește Securitatea care, după nărav, dar și la sugestia sfetnicilor de peste câteva hotare, fură ideea ”nobilă” distribuind în rolurile centrale propriii actori silitori să-și ia mai departe solda, dijma, tainul…
 
Valori eterne, precepte și noțiuni sacre metamorfozează, ca în arena circului diamantele din cutia iluzionistului, în  minciuni, amăgiri, deșertăciuni. Mizând pe arhetipuri proiectate in contemporan, piesa se axează pe refuzul oamenilor de a mai crede în basme și de a se lăsa păcăliți  - a câta oară?!- de potentații vremii. În această lunecare precipitată către dezastrul final, avem tot mai mult senzația că noi, spectatorii, suntem eroii acestei povești aparent ireale, că ne vrăjește tot mai mult dialogul peste timp cu autorul și cu personajele.…
Dar să-I ascultăm pe Autor, misteriosul S.T. Burke “Am văzut farsa cu ochii mei. Apoi m-am apucat s-o rescriu din memorie. Când reproduceam această hărmălaie de replici, nu mă gândeam că fac teatru. Și la ce bun, odată ce farsa fusese jucată? Voiam doar să mă despart elegant de niște divinități hazlii cu care mi-am populat, naiv și imprudent, o bună parte din viață”.
 
Premiera spectacolului  Balamucul vesel deschide suita evenimentelor consacrate Centenarului Unirii și se va juca în prima lună a lui 2018 pe scenele Teatrelor Naționale de la Chișinău, Iași și București.
 
Petru Hadârcă, regizorul spectacolului, Director General al TNME: „Noi suntem manipulați de-a lungul anilor, de-a lungul istoriei, de fiecare dată ni s-au spălat creierii, apoi am avut de suferit. De fiecare dată încercăm să tragem învățăminte și niciodată nu învățăm”.
 
Silvia Luca, actriță: „E și comedie, e și tragedie, e multă mișcare, dans, o lucrare foarte dinamică cu foarte multă informație. E realitate noastră, e și o farsă prin care am trecut cu toții”.
 
Ion Mocanu, actor: „Sunt unul din personajele acestei piese, pentru că am participat la toate evenimentele, nu dormeam nopțile, stăteam acolo în Piață, în orășelul libertății, iar acum, după niște ani, ne dăm seama că am fost manipulați, că cineva și-a făcut interesele”.
 
„Asemenea cărți nu-ți pică în mâini în fiecare zi. Am citit-o într-o noapte, dintr-o răsuflare. E o piesă-parabolă, cu multe planuri, simboluri, scene de grotesc, replici-cod și nume-cod. Nu poți scăpa de senzația că tot ce scrie S. T. Burke e adevărat. Ca si cum ar fi scris-o unul din interiorul balamucului, care, cunoscând foarte bine viața și activitatea „divinităților hazlii”, are toate motivele să le demaște, să le acuze și să le urce pe eșafod. Să vedem ce va zice „mulțimea” după ce piesa va fi jucată. Și sunt convins că va fi jucată, pentru că regizorii nefricoși – iar de aceștia, slavă Domnului, au mai rămas la noi! - se vor arunca asupra acestei piese…”
Constantin Tănase, “Timpul”, 5 octombrie 2007
 
Piesa a contribuit la includerea lui S.T. Burke în lista dramaturgilor români din amplul volum „Istoria literaturii române: dramaturgia” de Mircea Ghițulescu (Editura Tracus Arte, 2008).

Roluri
Igor Babiac - Duhul lui HAMLET, prinţ al Danemarcei                                  
Iurie Negoiţă - Duhul REGELUI CLAUDIUS                
Alexandru Pleşca - YORICK, conducătorul Revoltei Permanente                                
Petru Oistric - STEVE/PRIMUL GARDIAN în slujba lui Yorick           
Dan Melnic - STRĂJERUL/AL DOILEA GARDIAN în slujba lui Yorick
Anatol Durbală - NICOLAUS, cap de Familie si, prin cumul, voievod                       
Ion Mocanu - DUHOVNICUL, tot el OFIŢERUL SERVICIULUI DE INFORMAŢII
Ghenadie Gâlcă - LEONARD, un orfan                                                                        
Draga-Dumitriţa Drumi - CARMEN, o orfană                                                            
Valentin Zorilă - VALDEMAR, misterul de pe oala de noapte                                  
Angela Ciobanu - OFELIA, confidenta lui Valdemar                                       
Mihaela Strâmbeanu - BLEA, clarvăzătoare şi supraveghetoare la balamuc                      
 
Suita lui Yorick
Silvia Luca - CONGRUELA                                                                              
Ana Bunescu - GRAPINA
Iurie Focşa - ERECTUS                                                                                                 
Mihai Zubcu - ARMAND                                                                                                          
 
Nicolae Suveică - CALDUNIA, un poet ermetic                                                           
Tinka Mardari - SOPRANA, prezentatoare TV V                                                  
 
Suita lui Nicolaus
Cornelia Maros-Suveică - AGENTUL                                                                         
Doriana Zubcu-Mărgineanu - AGHIOTANTUL                                                                        
Mihaela Damian - STANCIOC                                                                                      
Ana Tkacenko - CONSUELA                                                                           
Nicu Suveică - PROSTATOFF                                            
Iurie Negoiţă - MÂŞKIN                                                                                             
Mihai Zubcu - ANDRONICUS                                                                           
 
Dina Cocea - BĂTRÂNA, o admiratoare pasivă a lui Nicolaus                      
Nicolae Darie - BĂTRÂNUL, soţul Bătrânei                                                  
FIGURI DIN CEARĂ, orchestra - Racenco Serghei
                                                Racenco Natalia
                                                Buinovschi Vadim
                                                Buinovschi Daria
                                                Ignatiev Lev
Anatol Durbală
Maestru în Artă
Angela Ciobanu
Artistă Emerită
Anișoara Bunescu
Artistă Emerită
Dina Cocea
Artistă a Poporului
Ghenadie Gâlcă
Artist Emerit
Ion Mocanu
Artist Emerit
Iurie Negoiță
Artist al Poporului
Nicolae Darie
Artist al poporului
Nicu Suveică
Artist Emerit
Petru Oistric
Artist Emerit
Silvia Luca
Maestru în Artă
Valentin Zorilă
Artist emerit

Când balamucul devine parte din cotidian („Balamucul Vesel” de S.T. Burke – Teatrul Mihai Eminescu Chișinău)

balamuc-14

Teatrul este considerat, pe bună dreptate, tribuna celor asupriți, predispuși la o existență dificilă, dar care indiferent de vicisitudinile prezentului nu se lasă asimilați de masa gri a evenimentelor nefaste. În cazul celor de la Teatrul „Mihai Eminescu” din Chișinău, inspirația unor momente nefaste din istoria, nu atât de îndepărtată a Basarabiei,a rodit într-un spectacol care nu are pretenția unei fabule moraliste, dar care reușește să transmită un mesaj volatil, explozibil: Balamucul Vesel de S.T. Burke, pseudonimul jurnalistului Sergiu Burcă. 

balamuc-11

Spectacolul este o veritabilă harababură ordonată, în care se derulează cele mai deșănțate evenimente ale unei societăți fictive, foarte apropiate de realitățile basarabene. Imaginați-vă Împăratul Muștelor jucat cu o groază de oameni dezlănțuiți contra unor nedreptăți latente. Iese un amestec aproape explozibil, de o frenezie incontrolabilă, dar logică.

balamuc-14

Pe toată durata celor două ore cât ține piesa, agitația scoate în față cele mai bizare picanterii, cele mai tainice stări ale unor personaje ilare, bufonice. Partea cea mai interesantă este conjunctura dintre Bine și Rău, care aici devine difuză, absurdă, făcând ca Lupii să se înfrățească cu Mieii, Caprele și Verzele să joace torontoiul. Inevitabil apare în scenă un Demostene, un conducător care dincolo de maniile care îl definesc este la fel de gol ca o coajă de nucă aruncată pe valuri.

balamuc-9

Toate valorile pe care în mod normal, noi, spectatorii le-am percepe într-un fel uzual, ajung în spectacol să fie topite, revărsate în cascade de intrigă și de scandal, de parcă am privi imaginile într-o oglindă strâmbă, dar care reflectă cele mai ascunse urâțenii ale omenirii.

Balamucul vesel este o parabolă, o lecție imuabilă firii umane, din care avem cel puțin obligația morală de a trasa concluzii concise, profunde. Deși are umor, muzică și dinamică, lentoarea vexată a valorilor pe care le propagă, fac din acest spectacol o lecție și o morală necesară în această lume.

balamuc-4

Despre Sergiu Burcă se știe că este un jurnalist și politician din Republica Moldova. Este licențiat în litere al Universității de Stat din Moldova (1984). A activat în calitate de corespondent al Redacției pentru Tineret la Radio Moldova, apoi, între 1986 și 1990, a fost colaborator științific superior la Muzeul de Literatură „Dimitrie Cantemir” din Chișinău.

balamuc-2

Dacă sunteți în căutarea unei piese de teatru dinamică, moralistă, cu umor sănătos și o doză de nebunie împletită cu rațiune, atunci Balamucul vesel este o alegere potrivită. Distribuţia actoricească este pe măsura așteptărilor noastre în calitate de spectatori, astfel avem plăcerea de a-i admira pe Alexandru Pleșca, Anatol Durbală sau Igor Babiac, alături de alți tineri talentați din echipa Teatrului Național „Mihai Eminescu”.

Este important să menționăm că această feerie tragico-comică ar fi fost imposibilă fără scenografia și regia talentată a domnului Petru Hadârcă, omul magiei teatrale de la Chișinău.

bv

 „Balamucul Vesel” de S.T. Burke

Regie și scenografie: Petru Hadârcă

Costume: Victoria Moldovanu

Aranjament muzical: Serghei Racenco, Vadim Buinovschi

Coregrafie: Dumitru Tanmoșan

Sursa foto: https://tnme.md/balamucul-vese

 

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București

Sursa: https://revista22.ro/70269311/turneul-teatrului-naional-din-chiinu-la-bucureti.html

 

Farsa tragicomică Balamucul ve­sel, piesa etichetată astfel de chiar autorul ei, scriitorul, jur­na­listul, omul politic Sergiu Burcă (alias S.T. Burke), e un text con­tem­poran care abundă de simboluri cul­turale pretențioase transferate într-o rea­litate politică imediată, cu conotații loca­le. Se anunță ca un teatru în teatru, invo­când cursa de șoareci din Hamlet, trimite și la martirii creștini și face din Yorik - tandra companie a prințului danez - per­sonajul central al acestei piese axată pe te­ma revoluției, un personaj-etalon care știe să polarizeze forța maselor de cetă­țeni, convertindu-i apoi în propriii su­puși. Manipulat și manipulator, acest că­pitan al oștilor străzii care minte la co­mandă devine, din revoluționar înflăcărat, un sfetnic abil și încovoiat, sluga unui despot cu nume fictiv, dar cu obiceiuri cât se poate de cunoscute. Din masa mulțimii se desprind și două cupluri ce s-ar vrea emblematice, cel al tinerilor, un el și o ea rătăciți la propriu și la figurat prin re­vo­luția asta de operetă, pe care, din păcate, autorul îi pierde pe parcurs, readucându-i în prim-plan la final, când nesupușii ajung după gratii. La fel perechea bătrâ­nilor, personaje de extracție beckettiană, ale căror destine sunt și ele însă cam ce­țoase în economia piesei.

 

Pe această canava epică greu decelabilă în stufoșenia textului, regizorul Petru Ha­dâr­că clădește un spectacol ambițios prin an­vergură și forță de impact, dezlănțuit la di­mensiuni de grand guignol, un fel de ca­baret politic dinamic, colorat și per­cu­tant. Sloganurile care marchează scena în fun­dal, steagurile fluturânde, microfoanele și discursurile mobilizatoare sunt inserate în­tr-o formulă spectaculară complexă (mu­zică și mișcare) care conține și ele­mente alegorice, și scene istoric-evo­ca­tive, și co­roane de regi, și blugii pro­tes­ta­tarilor de azi, rezultând un mixtum com­positum apt să sugereze haosul pe care-l aduc revo­lu­țiile când stratagemele misti­fi­catoare fac din mulțimi masă de manevră, confundând strada cu scena și pe ade­vă­rații ei eroi cu măscăricii de ocazie. Repre­zentația e acom­paniată live de o orchestră din al că­rei repertoriu nu lipsesc cunos­cute cân­te­ce revoluționare, alternând echi­librat sce­nele colective cu acelea în care se con­tu­rează unele relații și se creionează pro­filul unor personaje.

 

https://revista22.ro/files/news/manset/default/foto-papp-2-1454.jpg

Imagine din spectacolul „Balamucul vesel”, în regia lui Petru Hadârcă

 

Într-o dispoziție creatoare pe măsură, tru­pa răspunde excelent provocării regi­zo­rului, angajându-se total în redarea aces­tei adevărate fenomenologii a devenirii omului politic contemporan. Ieșită cum se vede din mantaua unui măscărici, această specie nouă și detestabilă, capabilă de toate malversatiunile, are multă legătură cu destinul tragic al unor popoare. „Să ne mai mire că furați, manipulați suntem de veacuri la porțile Occidentului?“, scria Nicolae Steinhardt, citat în caietul pro­gram al spectacolului. Că autorul vrea să implice aici realități politice bine cunos­cute și trăite personal, că intenționează să aducă în prim-plan argumente istorice ma­nipulate și acestea după bunul plac și interes al contemporanilor - e de la sine în­țeles. Ca întotdeauna, o operă de artă nu rămâne însă la nivelul faptelor care au ins­pirat-o, ambiționând învățăminte pen­tru toate locurile și toate timpurile.

 

Din distribuția numeroasă a spec­tacolului, în care mai toți ac­torii joacă mai multe roluri, se reține interpretarea lui Ale­xan­dru Pleșca în rolul conducă­to­rului revoltei permanente - Yorik, pre­zen­ță electrizantă, impunându-și personajul mai ales prin acțiunile sale, subliniindu-i su­perficialitatea de farseur simpatic, dar periculos mai ales prin poză și un anumit mod de a se mișca. Scene savuroase ca­ricatural-grotești creează și Anatol Durbală în rolul regelui Nicolaus. Ghenadie Gâlcă și Draga Dumitrița Drumi îi personalizează sensibil pe cei doi tineri orfani, iar Dina Cocea și Nicolae Darie, în rolul cuplului de bătrâni, aduc din timp în timp în scenă fiorul timpului care trece. Pentru unii, de­geaba. Întreaga trupă contribuie, cum spu­neam, solidar la reușita spectacolului, ală­turi de orchestră și prin contribuția echi­pei de concepție, de la coregraf (Dumitru Tanmoșan) la aranjorii muzicali (Serghei Racenco și Vadim Buinovski), de la ar­tis­tul vizual Ion Onică la costumiera Victoria Moldovanu, decorul fiind semnat de în­suși regizorul spectacolului.